adhd-Xtra
Di Jun 27 2017 06:29 06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: NU OP ADHDXTRA ONLINE Nannet Buitelaar forensisch psychiater!!!!

Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Hoe ervaar jij de zorg rond ADHD en ADD?  (gelezen 1375 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ineke007
Administrator
adhdXtra
*

Geslacht: Vrouw

i may not be perfect, but i'm always me

« Gepost op: Za Dec 10 2016 22:35 22 »

Hoe ervaar jij de zorg rond ADHD en ADD? Wat gaat goed? Wat moet beter? Vul een korte vragenlijst  in zodat wij weten wat er beter kan. Jouw ervaring draagt zo bij aan de nieuwe Zorgstandaard ADHD.

http://www.impulsenwoortblind.nl/actueel/nieuws/wat-is-jouw-ervaring-met-adhd-add-zorg--doe-mee--185

Ik denk altijd eerst goed na....voor ik iets stoms zeg..... Knipoog
Aries
Leden
adhdXtra

« Antwoord #1 Gepost op: Wo Feb 08 2017 11:52 11 »

In mijn persoonlijke geval vind ik dat het veel beter kan. Wat ik merk bij PsyQ is dat er heel ééndimensionaal naar ADHD wordt gekeken. De huidige theorie over ADHD is dat er neurotransmitters in de hersenen te snel worden opgenomen, wat resulteert in een vertraagde prikkeloverdracht met als gevolg ADHD-gedrag: problemen met aandacht en concentratie, problemen met impulsbeheersing en bij een groot gedeelte hyperactiviteit. Oplossing: medicatie!

Er wordt heel dogmatisch aan deze theorie vastgehouden en iedereen met AD(H)D wordt over één kam geschoren. Om een voorbeeld te noemen: ze staan er bij PsyQ op dat je langwerkende stimulantie gaat slikken, want ze gaan er bij voorbaat al vanuit dat je anders vergeet de volgende dosis op tijd te slikken.

In de praktijk is het vaak anders. Iedereen met ADHD is verschillend en de symptomen zijn ook bij iedereen anders. De één ervaart vooral concentratieproblemen, de ander voelt zich vooral beperkt door zijn impulsiviteit en weer de ander heeft hoofdzakelijk moeite met plannen en organiseren. Daarom kan je ADHD niet bij iedereen hetzelfde behandelen. Maar dat gebeurt wel. Er worden je symptomen opgedrongen en dat zou allemaal komen door ADHD.

Ik denk zelf dat het allemaal veel gecompliceerder is. ADHD heeft invloed op je denken en gedrag, maar ook hoe jij je als persoon hebt ontwikkeld en welke gedragspatronen jij jezelf hebt aangeleerd bepaalt dat. Waarschijnlijk heeft dat laatste zelfs een grotere invloed. Ook al heb je ADHD: je brein is niet ziek! Het werkt alleen wat anders, maar het is nog steeds flexibel net zoals dat van iemand zonder ADHD. Gedurende je leven past het zich aan door de omstandigheden die jij meemaakt. Als jij problemen ervaart met het vasthouden van de aandacht, ga jij in de loop der jaren trucjes aanleren om daarmee om te gaan en je hele manier van denken en gedrag gaat zich daarop instellen. En zo kan het zijn dat iemand zich maar gedeeltelijk in de diagnose herkent of helemaal niet. En dan kan het behoorlijk verwarrend zijn als een psychiater tegen je zegt: "je hebt ADHD, je bent impulsief, je hebt concentratieproblemen en je ervaart innerlijke onrust en daarom móet je stimulantia slikken".

Je moet uiteraard niks. Het gaat erom waar jij je zelf het beste bij voelt. En daarom vind ik dat dogmatisch blijven aandringen op medicatie en verder moet iemand met ADHD het eigenlijk zelf maar uitzoeken heel zorgelijk. Ik heb er zelf veel problemen mee en het zou best kunnen zijn dat anderen dat ook zo ervaren.

Alternatieve behandelingen zoals neurofeedback worden afgedaan als kwakzalverij. Ik denk inderdaad dat neurofeedback de ADHD op zich niet zal verminderen. Maar wellicht kan het wel helpen om diepliggende gedragspatronen te veranderen en kan het daarom wel degelijk effectief zijn: je hebt ADHD, maar je hebt er minder last van.

Dus ik denk dat het goed is om aandacht te blijven besteden aan dit soort alternatieve behandelingen.

Verder is er in de VS een theorie dat er meer typen ADHD bestaan: http://www.neurowiki.nl/index.php/de-6-subtypes-van-adhd
ineke007
Administrator
adhdXtra
*

Geslacht: Vrouw

i may not be perfect, but i'm always me

« Antwoord #2 Gepost op: Wo Feb 08 2017 19:44 19 »

Lief de reacties,maar wij doen er niks mee.....

Graag de link gebruiken  Knipoog

Ik denk altijd eerst goed na....voor ik iets stoms zeg..... Knipoog
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: