adhd-Xtra
Di Jun 27 2017 06:29 06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: NU OP ADHDXTRA ONLINE PGB CONSULENTE!!!!

Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: QB Test - believe it or not?  (gelezen 3998 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
alwin
adhdXtra

« Gepost op: Do Apr 21 2016 18:56 18 »

Hallo!
Ik heb heel veel symptomen van ADHD / ADD. De bekende lijsten met symptomen, hier vind ik me helemaal in. Ik ben dus ook naar een ADHD centrum gegaan voor een test. Heb gesproken met psychologen etc. en ook een QbTest gedaan. Alles wijst naar ADHD / ADD, maar uit de QbTest blijkt dat ik helemaal geen ADHD/ADD heb. Ik beweeg me normaal, concentratie prima, impulsiviteit ook normaal. Maar mijn leven is een ruine. Ik moet nu naar een psycholoog. Kan die mij helpen, of heb ik toch ADHD en moet ik naar een andere kliniek die niet met een QbTest werken?
Mijn symptomen: Makkelijk afgeleid zijn , Chaotisch zijn , Vergeetachtigheid , Uitstelgedrag , Relatieproblemen etc..
Thanks!
Dude7419
Leden
adhdXtra

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: Ma Apr 25 2016 02:11 02 »

Hallo Alwin,

QbTest? Heb ik nooit gehad... ik heb m'n diagnose gekregen na een hoop gesprekken en een paar vragen lijsten. (waarvan 1 ook met iemand erbij die mij van vroeger kende.)
Een aantal symptomen van adhd komen ook bij ander dingen voor, zo schijnen hoogbegaafden veel overeenkomsten te vertonen met adhd-ers in gedrag, maar het gedrag heeft dan een andere oorzaak dan bij de adhd-er. Zo ook bij bepaalde vormen van ASS, maar ook daar weer andere oorzaken voor het soms soortgelijke gedrag.
Zo zag mijn vorige psycholoog bij mij toch 'een vorm van asperger of autisme' terwijl de testen ook riepen dat ik dat niet had; adhd had zij al afgeschreven want ondanks de drukte in m'n hoofd zag zij verder geen duidelijke symptomen... mijn huidige psycholoog zei echter 10 minuten na de ontmoeting al 'jij hebt geen asperger of autisme, jij hebt adhd!' en toen ik dus die specifieke vragen lijsten ging invullen waren er stiekem wel heel veel overeenkomsten... vroeger zelfs al, bij de vragen over de schooltijd en m'n jeugd...
Wat wel was; ze ontdekten het na m'n 40e omdat ik zelf kennelijk een hoop manieren had gevonden om met de problemen om te gaan; zo heb ik bijvoorbeeld mezelf aangeleerd dat ik op zaterdag ochtend MOET opruimen, en dat ik als ik de voordeur uit loop in m'n zak naar m'n sleutels zoek voor ik de voordeur dicht trek en buiten sta terwijl m'n sleutels nog in de woonkamer liggen. Zo zijn er tientallen zo niet honderden trucjes die ik uithaal om van alles te compenseren van vergeetachtigheid tot uitstellen, en van hyperactief zijn en niet kunnen slapen tot het ordenen van de chaos dat ik er mee kan leven. Ik zou gewoon een second opinion bij een andere psycholoog vragen; had ik dat niet gehad (wel op aanraden van een ander trouwens ik had het niet zelf bedacht) dan zou ik nu waarschijnlijk als asperger of autist staan vermeld...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
10eke
Leden
adhdXtra

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #2 Gepost op: Ma Apr 25 2016 13:05 13 »

Ik heb ook geen QB Test gehad. Wel een AQ vragenlijst. Gesprekken met een psycholoog waar mijn vader ook bij aanwezig was.
In november vorig jaar heb ik de diagnose ASS en ADHD gekregen. Als ik jou was zou ik je ook uitgebreider laten testen.
Henkie 64
Leden
adhdXtra

« Antwoord #3 Gepost op: Ma Jul 04 2016 22:26 22 »

Herken mezelf gedeeltelijk in het antwoord van Dude7419:
Ik heb ook geen Qb test gedaan (wat voor test is dat?) en heb ook een aantal vragenlijsten in moeten vullen, een aantal gesprekken met een psychiater gevoerd.
En ook ik heb mezelf in de jaren voorafgaand aan de diagnose een flink aantal "trucjes" aangeleerd die het leven een stuk gemakkelijker voor me maakten, om maar een greep te doen:
De sleutels van het huis/ de auto altijd op een vaste plek in huis leggen, die post die naar de bus moet van te voren bij de voordeur neer leggen, een duidelijk ingevulde agenda op een zichtbare plek in huis hangen, met de letters van je kentekenplaat een woord maken die je onthoud zodat je je auto niet voorbij loopt, bij voorkeur niet op zaterdagochtend naar de AH,  enz.
Moi31
Leden
adhdXtra

Geslacht: Vrouw

Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel!

« Antwoord #4 Gepost op: Ma Okt 10 2016 10:38 10 »

Late reactie maar voor mij nu pas herkenbaar Knipoog

Ik heb vorige week de QB test gemaakt en bij mij was de uitslag ook dat ik "op basis van die test" geen ADHD zou hebben.
Ik had 0 fout en bewoog nauwelijks mijn hoofd.

Mijn psychiater gaat nu het ADHD onderzoek nog eens laten uitvoeren, want dit vond ze erg vreemd en niet passend bij ADHD.
Dus ben erg benieuwd...

ADHD & OCPS
Piere two
Leden
adhdXtra

Niet praten maar doen...

« Antwoord #5 Gepost op: Ma Okt 10 2016 13:24 13 »

@Alwin.
Op mijn vragenlijst die ik bij een therapeut had ingevuld zzei hij het volgende.

Eeerst niks.
Toen had geen tijd gehad.
Na de 3e keer.......oh..pff..oh niet elke vraag stond op 5(of zoiets)
Dat moest dan betekenen dat ik geen adhd had.

Nou ik vertel je dat de klachten die jij voor jezelf opnoemt bij mij er al 50 jaar zijn.En ik garandeer je dat je daar behooooorlijk last van heb.

Maar of je omgeving het begrijpt?Verbaasd?Ik adviseer je ...steek die energie in de mensen die dat echt willen weten van je.(anders laten gaan)
JIJ ZULT ER ZELF MEE MOETEN DEALEN.En daar ben je effe mee bezig.Helaas is het niet tijdelijk.Ik ben pas 65 jaar oud Grijns

Sterkte en laat van je horen
Groet Piere Two
ujm
adhdXtra

« Antwoord #6 Gepost op: Zo Okt 30 2016 01:18 01 »

Goh wat vervelend. Hoe gaat het nu met je? Het is al een tijdje geleden dat je dit bericht plaatste. Ik ben benieuwd of je en hoop dat je al verder bent gekomen. Ik denk niet dat deze mijnheer echt begrijpt wat adhd kan zijn.

Je kan toch ook bijv. ook een hyperfocus hebben gehad? Dan ben je geconcentreerd, hoef je niet te bewegen en maak je geen slordigheidsfoutjes: dus geen adhd lijkt het dan... Maar kom je weer in je gewone doen of in je 'wat is dit saai'-stand dan komt je adhd weer even hard terug als voor je hyperfocus. Daarom is het ook zo moeilijk om via een test adhd te diagnostiseren. Je mot ook vragenlijsten beantwoorden en iemand die jou kent van vroeger die ook laten invullen. (en dan nog, als er veel adhd in die familie/omgeving voorkomt is druk en chaotisch gedrag veel normaler, zeker als er mensen tussen zitten die nog sterker adhd hebben kan je nog over het hoofd worden gezien). De DIVA wordt vaak hiervoor gebruikt dat is een grote vragenlijst die alle klachten beschrijft.

Als jij al zo'n beetje je hele leven adhd klachten hebt kan jij gaan leren hoe je met die klachten om kan leren gaan. Hierboven staan al een heleboel trucjes. En kan je gaan werken aan je zelfbeeld en het accepteren van je adhd. En als je heel veel klachten hebt, kunnen medicijnen je rustiger en geconcentreerder maken. Dat kan ook prettig zijn.

Dus al met al: laat je niet van de wijs brengen. Wil je een diagnose? Ga dan kijken bij iemand anders. Shop bijvoorbeeld via het adhd-netwerk www.adhdnetwerk.nl bij adressen behandelaren naar een psychiater bij jou in de buurt. Wil je geen diagnose maar wel met je klachten om leren gaan zoek dan een psycholoog of coach die verstand heeft van adhd, bijvoorbeeld via www.impulsenwoortblind.nl. Zoek vooral mensen die jou in je kracht zetten en die geen slachtoffer van je maken. Er zijn veel positief gerichte hulpverleners. Het kan trouwens best zijn dat je ook een vleugje autisme hebt. Het zijn geen veroordelingen, maar beschrijvingen van waar je tegenaan loopt en waar je handvatten voor kan vinden.

Volgens mij verschuift bij adhd ook altijd in je leven van erg last naar een beetje last (en soms weer terug als je weer in situaties komt die jou adhd (en eventueel autisme) te veel uitdagen en je niet meer lekker in je vel zit en niet genoeg kan laten zien wat je wel kan).

Ik hoop dat je er wat aan hebt. En anderen die dit lezen ook. Succes!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: